Reisverslag Egypte Oktober 2016

Na lang wachten is het dan zo ver, we gaan 8 dagen naar Egypte. Wie zijn we?:
Dori-An, Herman, Pim, Jan, Henny en Rini.

Voor Henny en mij is het eerste keer. We vertrekken om vier uur ’s nachts naar Schiphol, even zoeken bij P3 lang-parkeren, auto’s parkeren en  met de pendelbus naar Schiphol. We zijn ruim op tijd, gaan inchecken en ontbijten. We zijn zeer eensgezind en nemen allemaal een omelet, zo kunnen we er even tegen om de vlucht van plm. 6 uur te overbruggen. Bij het betreden van het vliegtuig krijgen we een chocolade-hart als goedmakertje voor het wijzigen van onze vertrektijd. Tijdens de vlucht kunnen we bijkomen van het vroege vertrek: slapen, een boek te lezen of muziek luisteren. Als we in Egypte aankomen worden we met een touringcar naar El Gouna gebracht, El Gouna ligt 22 km boven Hurghada en is kunstmatig aangelegd. The Three Corners, is een groot resort met Belgisch Management. De kamerindeling was al geregeld door ons reisbureau. De kamers zien er verzorgd uit, we pakken onze koffers uit en ik bel mijn vrouw Ria dat we goed zijn aangekomen. Nu is het tijd voor een paar biertjes en het diner, iedereen is afgebrand en gaat slapen want we moeten morgenvroeg op, ontbijt om 07.00 uur en om 7.45 uur melden bij het duikcentrum Easy Divers. Het duikavontuur gaat beginnen.

Eerste duikdag:
We melden ons bij het duikcentrum en maken kennis met onze duikgids Sietse, een Nederlander die al elf jaar woont en werkt in Egypte. Als iedereen er is gaan we met een paar kleine busjes naar de haven waar onze dagboot ligt. Tot mijn verbazing heeft het kleine busje 16 zitplaatsen, dat kennen we niet in Nederland. Tijdens het ritje met de bus merk je dat de verschillen groot zijn, veel zandwegen, pick-up auto’s met 15 personen zittend op de rand van de bak, het rijdt of het staat stil, het kan allemaal, maar goed, even later zijn we in de haven. De boot Miss Vero 2 zal de komende dagen onze dagboot zijn waar wij mee uitvaren naar onze duikstekken. Na anderhalf uur varen zijn we bij een rif. Vandaag duiken we op Abu Nuhas Reef en Chrisoula K. Tijdens de briefing worden ook de algemene “huisregels” uitgelegd: kijk eerst of je genoeg lood hebt en als je tijdens een duik niet bij de boot kan komen laat je de ballon op en komt de Zodiac je halen. Jan Snaphaan is mijn buddy, het is voor mij de eerste keer dat ik In de Rode Zee duik veel kleurrijke vissen groot en klein en een rog. We filmen er beide op los want dat wil je later nog eens kunnen bekijken. Terug aan boord even rusten en de boot vaart naar de volgende stek. De tweede duik, Chrisoula K, is  een wrakduik: een boot geladen met tegels die in 1983 op een rif gevaren is. Het is mooi om te zien wat moeder natuur allemaal kan, het wrak in drie stukken, de lichtval door de openingen. Jan en ik gaan erin, het heeft wel iets. Dan geeft Herman aan dat we weer naar boven moeten, naar verluidt was ik in deco of in ieder geval bijna. Mijn computer doet het niet goed, maar met een stop van 10 minuten op 6 meter zit ik aan de veilige kant. Ja, onze groep duikt met nitrox behalve ik, dat is een nadeel. Maar goed, het is niet anders. Terug aan boord staat de lunch klaar, we eten terwijl de boot terug vaart, omdat hij voor zonsondergang binnen moet zijn anders krijgt hij een boete of vaarverbod. Het is heel gezellig aan boord. De andere duikers zijn een groep Belgen, zij zijn ook op ons resort met in totaal 45 personen (duikers-begeleiders en familie) die om de 2 jaar daar komen. Zij duiken in groepen van 3 omdat er een gehandicapte bij is,
mensen met dwarslaesie of iets anders. Het is voor mij een bijzondere ervaring. Petje af voor deze mensen. Bij terugkomst snel een paar biertjes want de bar gaat om 18.00 uur dicht. ’s Avonds lekker gegeten, er is voldoende en natuurlijk ook een biertje, de mensen daar zijn heel beleefd. De sfeer is goed onder elkaar. Nog een biertje en naar bed want morgen is het weer vroeg dag.

Dag twee:
Careless Reef en Sha‘abruhr Umm Gamar staan op het programma. Ik heb eerst een duikcomputer gehuurd bij het duikcentrum want van mijn reservecomputer was de batterij leeg.
Een batterij kopen in Egypte was erg duur in Nederland ongeveer, 10 euro nu 35 euro. Duiken op Careless Reef was erg mooi, veel vis o.a. een krokodilvis en verschillende soorten koraal.
Onze tweede duik:  Sha‘abruhr Umm Gamar is een drop off, we sprongen van board en moesten meteen afdalen, er bleek erg veel stroming te staan, dus even tegen de stroom in zwemmen wat mij veel lucht kost. Dit had ik nog nooit meegemaakt, bij de pinnacles aangekomen is het ook weer heel mooi, de moeite waard. Achteraf bleek dat we verkeerd gedropt waren.

Dag drie:
Dolphin House-Sha’ab Erg en Gota Sha’ab El Erg. Een erg mooie duik met een vijftal dolfijnen, Prachtig om dit tijdens het duiken mee te maken, één dolfijn was erg nieuwsgierig naar ons als duikers,  een ware belevenis. Ook een rotsvis gezien die over de bodem bewoog. Bij het teruggaan naar onze boot zwemmen Henny en Pim naar een safari boot, dachten dat de lunch daar beter was dan bij ons. Ja, dat komt ervan als je niet op de groep let.  Ze werden keurig bij ons afgeleverd door de andere bemanning. Tijdens onze tweede duik hebben we helaas geen dolfijnen meer gezien maar ondanks dat was het toch een mooie duik.

Dag vier:
El Sacahwa Drift en Marsa Abu Galawa en Gota el Deir. Vandaag 3 duiken op het progamma waaronder een nachtduik, de eerste duik was langs een rif, zeer rustig met grote vissen in het rif. Na veertig minuten, we zaten op 12 meter, werkte de eerste trap van Dori-An niet meer. Herman was er gelijk bij en later ook onze duikgids Ali (een grote brede Egyptenaar). Alles gaat goed, de duik wordt rustig afgemaakt, Dori-An en  Ali arm-in-arm buddy-breathing. Helaas is ze deze dag klaar met het duiken maar tijdens de tweede duik heeft ze gesnorkeld. Marsa Abu Galawa was ook een mooie drop off duik, elk rif is anders, dus je blijft je verbazen. Onze derde duik is een nachtduik. We gaan via het ankerlijn naar beneden en zagen tot onze grote verbazing dat het anker in het koraal lag, wat zeer ongebruikelijk is in Egypte, alles is zeer streng. Zelfs Herman kreeg een reprimande dat hij bij het filmen in het koraal lag (wat niet klopte, Herman duikt met T-shirt en zwembroek). Hij kijkt waar hij de bodem raakt omdat hij geen bescherming van een duikpak heeft. We hebben een zeetong, een zeester, grote vissen, maar geen koraalduivel gezien, al met al toch mooi.

Dag vijf:
El Miniya en Shababa Gota Abu Galawa. Voor onze eerste duik van deze dag op naar Hurghada, voor de haven ligt een oorlogswrak met alles erop en eraan. We gaan te water en zwemmen eerst naar het ankerlijn van een andere boot om vandaar naar beneden te gaan. Het kost mij veel kracht, maar na even weer op adem gekomen te zijn beginnen we aan de afdaling naar dertig meter. We zwemmen van de achterzijde van het oorlogswrak, naar de voorzijde en weer terug. Het gaat goed maar na dertig meter krijg ik het teken om weer mee naar boven te gaan. Op zes meter maken we een veiligheidstop en Jan geeft aan goed vast te houden. Dat was nodig want als een van die boten wegvaart krijg je veel stroming, We hangen als vlaggen aan een vlaggenmast. Dan ontspant het touw zich, zit je op negen meter en even daarna weer op drie, wel raar. Achteraf gezien had ik deze duik beter kunnen overslaan ,te weinig ervaring, maar alles ging goed en ik ben blij dat ik het toch heb mogen meemaken. Onze tweede duik is gepland op Shababa Gota Abu Galawa, maar bij Pim slaat de vloek van de Farao toe Hij gaat naar het toilet en als hij eraf komt gaat de bemanning kijken of de wc wel goed werkt want er hangt zo’n zware lucht, zij wisten niet dat Pim er net af was. De bemanning heeft het maar net overleefd, ze maakte zich snel uit de voeten. De duik is ook weer bijzonder, pinnacles, vissen en koraal, ook een hele school vis, net een aquarium zo mooi. Heel bijzonder was een vis die als het ware over de bodem liep (naam weet ik niet meer)maar mooi om te zien.

Dag zes:
Eruk Abu Nugar en Ras Sha’ab Abu Nugar. Onze laatste duikdag maar mogelijk dankzij het gunstige tijdstip van onze terugvlucht. Vandaag duiken we met ons vieren, Henny en Dori-An
blijven op het resort, wandelen in El Gouna en lekker luieren. Ook deze dag gaan we naar twee mooie riffen met scholen vis en koraal, een hoog aquarium gehalte. Een mooie afsluiting. Op onze laatste dag in Egypte gaan we wat later ontbijten, 08.00 uur, afrekenen en de Mirounga sticker plakken bij het duikcentrum en helaas……… onze koffers pakken. We worden rond 12.30 uur opgepikt met een touringcar en na een rondrit door Hurghada, waar we andere Nederlanders oppikken, gaan we naar het vliegveld om om 16.25 uur weer te vertrekken richting Amsterdam. De terugvlucht verloopt prima en we landen om 22.00 uur in Amsterdam. We halen onze koffers op en worden verrast door Bram en Johanna Snaphaan, ons welkomstcomité. Nadat Jan met Bram naar huis is gegaan vertrekken wij naar de pendelbus om vervolgens met onze auto richting het mooie Land van Maas en Waal te gaan. Al met al een mooie vakantie. Wat jammer is dat je de vloek van de Farao niet voorblijft. Voor mij was het een hele ervaring en heb er dan ook vol van genoten.