Oman 9-17 okt 2013

Hans Arts, Leo Brouwer, Jan Snaphaan, Pim Vos, Herman en Dori-An van Leeuwen zijn naar Oman geweest i.p.v. El Gouna –Egypte. Het was een ervaring op zich. We vertrokken 9 oktober heel vroeg met een busje van Schiks richting Schiphol. Voor het eerst moesten we zelf inchecken bij selfservice apparaat en de bagage in een dropoff box afgeven. Dit was goed te doen.

Na een goed ontbijt op Schiphol, hebben we Pim gebombardeerd tot penningmeester van onze groep. We vlogen met KLM naar Oman met een tussenstop in Qatar waar we het vliegtuig niet uit mochten. ’s Avonds laat kwamen we in Oman aan, eenmaal ingecheckt in ons ressort hadden we nog wel zin in een pilsje. Dankzij de medewerkers van de receptie konden we nog naar de beachbar. Het ressort leek uitgestorven?? Er was niets te beleven. Bij de beachbar waren wij de enige gasten, er zaten nog enkele locals maar de bar was al aan het sluiten. We hebben meteen nog een drankje besteld want de bar ging gewoon dicht het was ook al 23.15 uur.oman-20131007-001

De volgende morgen bij het ontbijt bleek dat wij niet de enige gasten waren, het ressort zat blijkbaar vol, na een goed ontbijt op weg naar het duikcentrum met onze duikuitrusting. Ook hier was het goed druk, alleen er was niet op ons geteld……., we konden in eerste instantie niet mee met de boot. Alle gebruikelijke papierenrompslomp voldaan, logboek uitbundig gecontroleerd werd er besloten dat we wel met de middag boot mee konden voor 2 duiken en hebben we meteen de duiken geregeld voor de volgende dag maar helaas konden we niet allemaal op 1 boot. Het was niet anders.

oman-20131007-002Nu bleek dat we iedere morgen voor 07.00 uur in moesten schrijven voor de duik van de volgende dag. We hebben mooie bootduiken gemaakt, veel tafelkoraal, veel vis maar qua kleur was het vrij eentonig. We hebben veel murenes gezien die ook vrij zwommen, sepia’s, schildpad, een zeepaardje, veel scholen vis. Het water was 31C. Als we terugkwamen van het duiken dit was plm. tussen 1-2 uur in de middag werden onze duikspullen bij het duikcentrum gedropd konden we zelf alles spoelen en uithangen. Ook hier was het erg druk, hierna vertrok iedereen naar de kamers op het ressort. Het was erg warm, ruim boven de 40C, je kon niet aan het strand liggen ook niet aan het zwembad het was veel te warm. Er heerste geen sfeer bij het duikcentrum maar ook niet op het ressort.

Rond 19.00 uur konden we gaan eten ook hier moesten we op tijd zijn voor een tafel van 6 personen het buffet was uit de kunst iedere dag weer anders. We hebben tijdens ons verblijf ook feestdagen meegemaakt nl. er mocht geen alcohol geschonken worden van zondagmiddag 15.00 uur tot en met dinsdagavond 18.00 uur (alleen bier in de minibar op de kamer) dit was voor sommige van ons wat onwennig. Wij waren wel een van de weinige die lang bleven tafelen/borrelen want de meeste gasten vertrokken weer richting kamer. Ook hier heerste geen vakantiesfeer. In totaal hebben de heren 14 duiken gemaakt waaronder 1 nachtduik die niet spectaculair was,  ikzelf heb 13 duiken gemaakt in 6 dagen. Op de dag van vertrek hebben we Muscat bezocht, alle pracht en praal bekeken, veel rijkdom in de grootste moskee, veel goud, kroonluchters waar ik natuurlijk de klos oman-20131007-004was om geheel gekleed incl. hoofddoek naar binnen te gaan, paleis van de sultan onvoorstelbaar groot en we hebben een bezoek gebracht aan het nationaal museum. ’s Middags hebben we uitgerust voor onze late vlucht naar Amsterdam. De vlucht verliep goed. Het was een mooie reis, een week was lang genoeg maar ik had het niet willen missen maar Oman is geen vakantieland zoals wij gewend zijn.